Selecteer een pagina

Home ➾ Blog ➾ Bartle Player Types: Achievers

Bartle Player Types: Achievers

Marco Louters Auteur

Marco Louters

16 maart 2022 | 7 minuten leestijd

Bartle_Player_Types_Achievers
Marco Louters Auteur

Marco Louters

16 maart 2022 | 7 minuten leestijd

Achievers – één van de vier Bartle Player Types – zijn soms echte die-hards. In een game gaat het om voortdurende progressie en mastery. Lijstjes voltooien. Sets compleet krijgen. Het beste van het beste hebben.

Het sociale deel van de game hoort er nou eenmaal bij. Af en toe terecht komen in player-versus-player combat is ook prima. Maar uiteindelijk is dit enkel afleiding van waar het om draait…

De features voor een spel zijn een stuk makkelijker te bedenken – en worden een stuk beter ontvangen – als je weet hoe jouw spelers de game het liefst benaderen.

Deze deep dive is een vervolg op Bartle Player Types: Inleiding en Overzicht.

We richten onze ogen op de Achievers; zij die bovenaan de ranglijsten staan, alle balkjes op 100% hebben en waarschijnlijk in bezit zijn van items die jij niet hebt.

1. Wat zoeken Achievers in een game?

It’s about drive, it’s about power, we stay hungry, we devour! 🎤

Achievers zijn erg competitief ingesteld. Dit kan zijn in competitie met andere spelers, maar ook met zichzelf.

Winnen. Uitdagen. Vergelijken.

Plezier komt van het behalen van punten, stijgen in levels, verzamelen van achievements en het compleet krijgen van een set. Er moet een constant gevoel zijn van progressie, vooruitgang en het beter worden.

Het doel van spelen is om de game volledig te voltooien en te beheersen. Alle balkjes volledig gevuld en het compleet krijgen van een set.

Mastery. Verzamelen. Alles op 100%. Voltooien.

Ze genieten van de erkenning die ze krijgen voor hun prestaties (en soms de snelheid waarmee ze dit hebben bereikt). Dit is de status die Achievers zoeken.

Showoff. Status.

Bartle Player Types - Achiever - Questlog

Game features voor Achievers 🏆

▪️  Points
▪️  Achievements
▪️  Streaking
▪️  Badges
▪️  Leaderboards
▪️  Progress bars
▪️  Collection sets
▪️  Boss fights
▪️  Quest lists
▪️  Chain combos
▪️  Rewards
▪️  Levels
▪️  Unlockables
▪️  Tiers
▪️  Milestones
▪️  Gradations
▪️  Brag effects
▪️  Preset goals
▪️  Collectables
▪️  Comparing options
▪️  Rare items
▪️  Difficulty

Bartle Player Types - Achiever Profile - Questlog

Game features voor Achievers 🏆

▪️  Points   ▪️  Achievements   ▪️  Streaking
▪️  Badges   ▪️  Leaderboards   ▪️  Progress bars
▪️  Collection sets   ▪️  Boss fights   ▪️  Quest lists
▪️  Chain combos   ▪️  Rewards   ▪️  Levels
▪️  Unlockables   ▪️  Tiers   ▪️  Milestones
▪️  Gradations   ▪️  Brag effects   ▪️  Preset goals
▪️  Collectables   ▪️  Comparing options   ▪️  Rare items
▪️  Difficulty

Bartle Player Types - Achiever - Questlog

Game features voor Achievers 🏆

▪️  Points
▪️  Achievements
▪️  Streaking
▪️  Badges
▪️  Leaderboards
▪️  Progress bars
▪️  Collection sets
▪️  Boss fights
▪️  Quest lists
▪️  Chain combos
▪️  Rewards
▪️  Levels
▪️  Unlockables
▪️  Tiers
▪️  Milestones
▪️  Gradations
▪️  Brag effects
▪️  Preset goals
▪️  Collectables
▪️  Comparing options
▪️  Rare items
▪️  Difficulty

Een notitie over Achievers en status 📜

Een aantal blogs en zelfgemaakte modellen op Google Afbeeldingen geven naar mijn idee de verkeerde impressie.

Vaak wordt het woordje ‘status’ enkel bij de Achievers gezet, zonder verdere uitleg. Sommigen pakken het nog iets uitgebreider aan: ‘status is belangrijk’.

Status is inderdaad belangrijk voor Achievers, maar dit is nét zo belangrijk voor de andere Player Types. Zij zoeken het echter op een ander gebied.

De oorspronkelijke zin uit het onderzoek luidt: “Achievers zijn trots op hun formele status in de ingebouwde levelhiërarchie van het spel, en op de korte tijd die ze nodig hadden om die te bereiken.” (vertaald naar het Nederlands).

De ingebouwde levelhiërarchie heeft natuurlijk vaak een hele nauwe koppeling met het echte leven (real life). Achievement, succes, geld, luxe items, betere items, unieke items, hoog in de formele rangen, etc.

Dat is status, toch?

Dat hangt er vanaf.

Status is de relatieve sociale of professionele positie die je hebt in de ogen van anderen. Je hebt weinig status in een groep Socializers, Explorers of Killers als je aan komt zetten met punten, geld en luxe items (tenzij je die luxe items hebt gekregen in een domein waar hun interesse ook ligt).

Kortom, je loopt de boot mis bij de andere Player Types als je je niet realiseert dat zij ook op zoek zijn naar status, maar op hun eigen manier.

Achievers willen dingen doen in het spel; actie vanuit hen naar de wereld 🌍🏆

Zoals het kwadrant weergeeft, vallen de Achievers onder Acting en World. De wereld biedt mogelijkheden en de Achievers reageren daarop. Ze handelen op / naar de wereld.

Explorers daarentegen zoeken veel meer de interactie met de wereld.

Bartle Player Types Diagram - Killers Achievers Explorers Socializers

Je ontwikkelt in feite dus meer mechanics voor Achievers door de focus te leggen op de wereld en omgeving. Zorg dat dit voldoende te bieden heeft, waarop Achievers kunnen reageren.

Denk aan het vergroten van de wereld, zodat er meer te bereiken is.

Achievers genieten van het feit dat een spelomgeving een volwaardige wereld is waarin ze zich kunnen onderdompelen. De aanwezigheid van andere spelers voegt enkel wat authenticiteit toe… en uiteraard een competitief element.

Ook is mastery een belangrijke factor, mede ontworpen door uitgebreide level- en niveausystemen, maar ook door uitdagende boss fights en grote puzzels die meer dan een uur duren om te voltooien.

Oh, en verhoog uiteraard de beloningen voor prestaties.

2. Hoe kijken Achievers naar andere spelers?

Jullie begrijpen de betekenis van het spelen niet… 🙄

Tot slot stelt het ons in staat het wereldbeeld van een specifiek type nóg beter te begrijpen met inzicht in hoe verschillende Player Types naar elkaar kijken.

⚠️ Onderstaande paragrafen zijn een beknopte samenvatting van Bartle’s onderzoek en gebaseerd op stereotype Achievers.

Ze moeten niet als automatisch waar worden gezien voor een individuele speler die gemeenschappelijke kenmerken vertoond met het Achievers archetype.

Achievers vs. Achievers 🏆🏆

Achievers zien elkaar als concurrenten. Ze kunnen zeker respect hebben voor een Achiever die op hen voorloopt, maar vaak wordt zo’n achterstand gerationaliseerd met een excuus als tijdgebrek en pech.

De concurrentie is meestal van vriendschappelijke aard en het komt vaak voor dat deze progressie-fanaten juist samenwerken om een moeilijk collectief doel te bereiken.

Achievers vs. Explorers 🏆🤠

Achievers zien Explorers als zwakkelingen; omdat ze het als ‘normale’ speler niet zouden redden, zoeken ze een uitweg in alternatieve manieren en kleine hacks.

Wat ze doen is over het algemeen zinloos, maar een Exporer kan handig zijn als je snel een bepaalde handigheid moet weten.

De aanwezigheid van Explorers helpt Achievers met een snellere progressie door de game. Ze hoeven namelijk niet zelf al die eindeloze puzzels uit te vogelen.

Maar ja, ze kunnen wel irritant zijn. Explorers geven vaak halve informatie en op cryptische manieren, in plaats van op een directe wijze en zonder bullshit.

Achievers vs. Socializers 🏆💬

Socializers worden nog nét getolereerd. Ze zijn handig als oren en ogen voor hun nieuwste prestaties, maar verder vinden Achievers de Socializers een verspilling van ruimte.

Ze spreken Socializers vaak op een scherpe en neerbuigende manier toe en beschouwen hen met een mengeling van minachting, irritatie en medelijden.

Achievers vs. Killers 🏆💀

Achievers zijn niet zo’n fan van Killers, maar beseffen wel dat deze groep nodig is om de game betekenisvol te houden. Zonder Killers wordt het allemaal te makkelijk en kan uiteindelijk iedereen in hun voetstappen treden (hoe traag dan ook).

Zelf zijn Achievers ook geen pushovers en kunnen Killers een waardig gevecht bieden.

Nawoord

Indien je van plan bent de Bartle Player Types toe te passen voor een echte game of eigen gamification-systeem, raad ik je aan om – naast onze andere blogs – je ook verder te verdiepen in het oorspronkelijke onderzoek uit 1996 en Bartle’s boek Designing Virtual Worlds.

In de nabije toekomst duiken we ook in andere game modellen.

Wellicht ook interessant…

Bartle_Player_Types_Killers

Bartle Player Types: Killers

💀 Killers dringen zichzelf op aan anderen. Ze zouden kunnen kiezen voor leuk contact en die warme, gezellige, innerlijke gevoelens, maar dat brengt geen voldoening. 😈️ In plaats daarvan vallen ze vaak andere spelers aan, met de bedoeling hun personage te doden. 🔪

Bartle_Player_Types_Socializers

Bartle Player Types: Socializers

💬 Socializers willen prachtige, kleurrijke, duurzame relaties aangaan met andere spelers. 🌸 Ze staan voor je klaar met een luisterend oor en delen graag hun items, als ze jou op deze manier kunnen helpen. 👂 Het spel zelf is slechts achtergrond.

Bartle_Player_Types_Explorers

Bartle Player Types: Explorers

🤠 Explorers zijn kluizen vol kennis over het spel en wat er allemaal mogelijk is. Heb je een Explorer te vriend? 🏕️ Dan gaat er een weide wereld voor je open, met mogelijkheden die je verbeelding te boven gaan. 🛤️

Bartle_Player_Types_Killers

Bartle Player Types: Killers

💀 Killers dringen zichzelf op aan anderen. Ze zouden kunnen kiezen voor leuk contact en die warme, gezellige, innerlijke gevoelens, maar dat brengt geen voldoening. 😈️ In plaats daarvan vallen ze vaak andere spelers aan, met de bedoeling hun personage te doden. 🔪

Bartle_Player_Types_Socializers

Bartle Player Types: Socializers

💬 Socializers willen prachtige, kleurrijke, duurzame relaties aangaan met andere spelers. 🌸 Ze staan voor je klaar met een luisterend oor en delen graag hun items, als ze jou op deze manier kunnen helpen. 👂 Het spel zelf is slechts achtergrond.

Bartle_Player_Types_Explorers

Bartle Player Types: Explorers

🤠 Explorers zijn kluizen vol kennis over het spel en wat er allemaal mogelijk is. Heb je een Explorer te vriend? 🏕️ Dan gaat er een weide wereld voor je open, met mogelijkheden die je verbeelding te boven gaan. 🛤️