Selecteer een pagina

Home ➾ Blog ➾ Bartle Player Types: Killers

Bartle Player Types: Killers

Marco Louters Auteur

Marco Louters

27 april 2022 | 7 minuten leestijd

Bartle_Player_Types_Killers
Marco Louters Auteur

Marco Louters

27 april 2022 | 7 minuten leestijd

Killers – één van de vier Bartle Player Types – dringen zichzelf op aan anderen. Ze zouden kunnen kiezen voor leuk contact en die warme, gezellige, innerlijke gevoelens, maar dat is niet echt substantieel. In plaats daarvan vallen ze vaak andere spelers aan, met de bedoeling hun personage te doden.

Velen onder ons hebben waarschijnlijk al eens in deze situatie gezeten. Je vecht de goede strijd, maar jouw tegenstander slaagt er uiteindelijk in je neer te halen en te verslaan. Maar… daar houdt het niet op…

Nadat je bent verslagen, wordt er op je lichaam gezeten of worden andere aerobics bewegingen uitgevoerd, waaronder (maar niet gelimiteerd tot) dansen en springen. Puur om het je in te wrijven.

De features voor een spel zijn een stuk makkelijker te bedenken – en worden een stuk beter ontvangen – als je weet hoe jouw spelers de game het liefst benaderen.

Deze deep dive is een vervolg op Bartle Player Types: Inleiding en Overzicht.

We richten onze ogen op de Killers; zij die bij voorkeur acties in de game verrichten die in het echte leven een gevangenisstraf zouden kunnen betekenen.

1. Wat zoeken Killers in een game?

Niet langer geketend aan moraliteit ⛓️

Killers willen domineren. Het gaat niet alleen om winnen… Het gaat om zó groots te winnen dat de ander volledig vernietigd achterblijft. Huilende tegenstanders? Heerlijk!

Winnen. Uitdagen. Domineren. Treiteren. Beledigen.

Plezier ontstaat door het creëren van chaos en andere spelers dwars te zitten. Hoe groter het leed, des te groter de vreugde van de Killer dat hij het heeft veroorzaakt.

Het doel van spelen is om de wereld te zien branden en een machtspositie te hebben die zo groot is dat andere spelers geen schijn van kans hebben. Als valsspelen een manier is om deze superioriteit te bereiken… Killers zullen doen wat nodig is om zover te komen.

Ze waarderen kennis op basis van de mogelijke toepassing in hun einddoel. Achievement komt van andermans verlies. Andere game-aspecten zijn slechts een middel om het doel te bereiken.

Vechten. Corpse-jumping. Corpse-dancing. Ganking. Kill-stealing. Camping. Valsspelen.

Ze genieten van de beruchte reputatie die ze hebben opgebouwd; gevreesd door anderen. Killers zijn trots op hun status en veel geoefende, verfijnde vechtkunsten; al worden ze vaak door anderen uitgespuugd.

Showoff. Status.

Bartle Player Types - Killer - Questlog

Game features voor Killers 💀

▪️  Player vs Player
▪️  Visual killing blow effects
▪️  Streaking
▪️  Leaderboards
▪️  No safe zones
▪️  Player vs Player quests
▪️  Stealable loot
▪️  Ranks
▪️  Arena
▪️  Humiliating player-on-player commands
▪️  Chain combos
▪️  1v1, 2v1, 3v1…
▪️  Levels
▪️  Combat
▪️  World events where players gather
▪️  Chat
▪️  Deathmatch
▪️  Brag effects
▪️  Combat log
▪️  Toys causing shame on victims
▪️  Comparing options
▪️  Battlegrounds

Bartle Player Types - Killer Profile - Questlog

Game features voor Killers 💀

▪️  Player vs Player   ▪️  Visual killing blow effects
▪️  Streaking   ▪️  Leaderboards
▪️  No safe zones   ▪️  Player vs Player quests
▪️  Stealable loot   ▪️  Ranks   ▪️  Arena
▪️  Humiliating player-on-player commands
▪️  Chain combos   ▪️  1v1, 2v1, 3v1…
▪️  Levels   ▪️  Combat
▪️  World events where players gather
▪️  Chat   ▪️  Deathmatch   ▪️  Brag effects
▪️  Combat log   ▪️  Toys causing shame on victims
▪️  Comparing options   ▪️  Battlegrounds

Bartle Player Types - Killer - Questlog

Game features voor Killers 💀

▪️  Player vs Player
▪️  Visual killing blow effects
▪️  Streaking
▪️  Leaderboards
▪️  No safe zones
▪️  Player vs Player quests
▪️  Stealable loot
▪️  Ranks
▪️  Arena
▪️  Humiliating player-on-player commands
▪️  Chain combos
▪️  1v1, 2v1, 3v1…
▪️  Levels
▪️  Combat
▪️  World events where players gather
▪️  Chat
▪️  Deathmatch
▪️  Brag effects
▪️  Combat log
▪️  Toys causing shame on victims
▪️  Comparing options
▪️  Battlegrounds

Killers willen het anderen lastig maken; actie vanuit hen naar andere spelers 🔪👥

Zoals het onderstaande kwadrant aangeeft, vallen Killers onder Acting en Players. Bij Killers gaat het niet om interactie. De slachtoffers (want dat zijn ze) staan namelijk helemaal niet op de Killer te wachten.

Bartle Player Types Diagram - Killers Achievers Explorers Socializers

Je ontwikkelt in feite dus meer mechanics voor Killers door de focus te leggen op een wereld waar van alles kan gebeuren en spelers niet beschermd worden met immuuniteitsschilden. Killers veroorzaken graag leed aan spelers die lekker hun eigen ding aan het doen zijn; verkennen, achievements halen, praten.

Door de wereld kleiner te maken wordt de kans groter dat spelers elkaar tegenkomen.

Killers genieten van communicatiemiddelen en effecten die bij anderen het bloed doen koken. Een mogelijke verdieping in vechtmechanics nodigen Killers uit tot meesterschap van hun persona, met als einddoel…?

Juist: domineren.

2. Hoe kijken Killers naar andere spelers?

Ik zal zorgen dat je de betekenis van het spelen leert kennen… 😈

Tot slot stelt het ons in staat het wereldbeeld van een specifiek type nog beter te begrijpen met inzicht in hoe verschillende Player Types naar elkaar kijken.

⚠️ Onderstaande paragrafen zijn een beknopte samenvatting van Bartle’s onderzoek en gebaseerd op stereotype Killers.

Ze moeten niet als automatisch waar worden gezien voor een individuele speler die gemeenschappelijke kenmerken vertoond met het Killers archetype.

Killers vs. Killers 💀💀

Killers proberen elkaar in de open wereld niet te veel tegen te komen. Ze willen domineren en superioriteit claimen. Gedood worden door andere Killers zou hun reputatie schaden.

Dit maakt het ook lastig voor beginnende en wannabe Killers om hun geliefde carrièrepad na te jagen. Velen worden afgeschrikt door de meer ervaren Killers die ook de junioren aanvallen.

Killers vs. Achievers 💀🏆

Ah, Achievers… De natuurlijke prooi, zoals moeder natuur dit bedoeld heeft. Achievers zijn goede vechters, maar net niet zo goed als Killers, die zich in de craft hebben gespecialiseerd.

Dit geeft een ‘sensatie van de jacht’.

Een Achiever kan misschien het gevecht een paar keer ontsnappen, maar uiteindelijk zullen ze bezwijken. Het feit dat Achievers ook niet graag worden aangevallen maakt de ervaring voor de Killers des te leuker.

Killers vs. Explorers 💀🤠

Explorers zijn (naast andere Killers) de enige Player Type die ze regelmatig met rust laten. Hier zijn twee redenen voor.

Explorers kunnen geweldige vechters zijn die veel onvoorspelbare en vreemde tactieken toepassen. De schaamte die opkomt van het verliezen van een Explorer is iets dat koste wat kost vermeden moet worden.

Andere Explorers maakt het weinig uit als ze worden gedood. Soms laten ze de aanvallen gewoon over zich heenkomen en gaan ook niet in verdediging. Dit is de ultieme wreedheid voor Killers.

Killers vs. Socializers 💀💬

Socializers zijn fantastisch om lastig te vallen. Dit is het Player Type waarbij Killers hun beruchte reputatie het beste kunnen kweken.

Het zijn vaak pushovers die zich vreselijk gekwetst voelen als ze worden aangevallen, vooral als dat leidt tot het verlies van hun persona. Dit is ultiem genieten.

Nawoord

Indien je van plan bent de Bartle Player Types toe te passen voor een echte game of eigen gamification-systeem, raad ik je aan om – naast onze andere blogs – je ook verder te verdiepen in het oorspronkelijke onderzoek uit 1996 en Bartle’s boek Designing Virtual Worlds.

In de nabije toekomst duiken we ook in andere game modellen.

Wellicht ook interessant…

Bartle_Player_Types_Socializers

Bartle Player Types: Socializers

💬 Socializers willen prachtige, kleurrijke, duurzame relaties aangaan met andere spelers. 🌸 Ze staan voor je klaar met een luisterend oor en delen graag hun items, als ze jou op deze manier kunnen helpen. 👂 Het spel zelf is slechts achtergrond.

Bartle_Player_Types_Explorers

Bartle Player Types: Explorers

🤠 Explorers zijn kluizen vol kennis over het spel en wat er allemaal mogelijk is. Heb je een Explorer te vriend? 🏕️ Dan gaat er een weide wereld voor je open, met mogelijkheden die je verbeelding te boven gaan. 🛤️

Bartle_Player_Types_Achievers

Bartle Player Types: Achievers

🏆 Achievers zijn soms echte die-hards. In een game gaat het om voortdurende progressie en mastery. Lijstjes voltooien. ✅ Sets compleet krijgen. Het beste van het beste hebben. 🏰

Bartle_Player_Types_Socializers

Bartle Player Types: Socializers

💬 Socializers willen prachtige, kleurrijke, duurzame relaties aangaan met andere spelers. 🌸 Ze staan voor je klaar met een luisterend oor en delen graag hun items, als ze jou op deze manier kunnen helpen. 👂 Het spel zelf is slechts achtergrond.

Bartle_Player_Types_Explorers

Bartle Player Types: Explorers

🤠 Explorers zijn kluizen vol kennis over het spel en wat er allemaal mogelijk is. Heb je een Explorer te vriend? 🏕️ Dan gaat er een weide wereld voor je open, met mogelijkheden die je verbeelding te boven gaan. 🛤️

Bartle_Player_Types_Achievers

Bartle Player Types: Achievers

🏆 Achievers zijn soms echte die-hards. In een game gaat het om voortdurende progressie en mastery. Lijstjes voltooien. ✅ Sets compleet krijgen. Het beste van het beste hebben. 🏰