Selecteer een pagina

Home ➾ Blog ➾ Bartle Player Types: Inleiding en Overzicht

Bartle Player Types: Inleiding en Overzicht

Marco Louters Auteur

Marco Louters

1 februari 2022 | 7 minuten leestijd

The Bartle Player Types Killer Explorer Socializer Achiever
Marco Louters Auteur

Marco Louters

1 februari 2022 | 7 minuten leestijd

Het Bartle Player Types model is een populaire richtlijn om strategisch na te denken over games en gamification. Niet iedereen wil hetzelfde. Wat willen Achievers bereiken? Wat zoeken Explorers? Wat zien Socializers graag? En wat doen die Killers daar in de schaduw?

“Besef dat mensen heel verschillend in elkaar zitten.” Dit is een fundamentele gedachte die Ray Dalio in zijn werk en communicatie naar voren brengt.

De Bartle Player Types zijn hier een mooi voorbeeld van. Niet iedereen vindt dezelfde elementen in een spel interessant. Sterker nog, een spel wordt door verschillende mensen om heel verschillende redenen gespeeld.

Persoonlijk vind ik dit een onwijs interessant onderwerp.

Hoe kijken verschillende mensen naar de wereld? Studies zoals deze helpen ons elkaar te begrijpen.

Hetzelfde geldt voor persoonlijkheidsarchetypes, leisure- en horeca lifestyles en onze eigen experience types. Ik zou het super vinden als er uiteindelijk verbanden kunnen worden gelegd tussen deze verschillende studies.

Maar ik dwaal af…

In dit artikel introduceren we vier player types, om in gedachten te houden bij het ontwerpen van een gamification-systeem, of Quest in Questlog.

Wat vindt elk type leuk? Wat interesseert hen totaal niet?

We beginnen bij de oorsprong, kijken vervolgens naar de achterliggende interessegebieden, de types individueel en bespreken hoe de types het beste kunnen worden gebruikt.

1. Oorsprong Bartle Player Types

Wie is Richard Bartle? πŸ‘€

Richard Bartle, geboren in 1960, is een Britse schrijver, game designer, professor bij de University of Essex en game onderzoeker in de MMO gaming industrie.

Door de jaren heen heeft hij een aantal zeer interessante bevindingen naar buiten gebracht, waaronder zijn onderzoeksartikel: Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players who suit MUDs (1996), welke we hier voor een groot deel bespreken.

In 2003 bracht hij, als vervolg op bovenstaand artikel, het boek Designing Virtual Worlds uit. Hier gaan we het in de toekomst ook nog over hebben.

Waar hevige discussies toe kunnen leiden… πŸ˜…

Zeven maanden lang, van november 1989 tot mei 1990, was er een verhitte discussie gaande tussen zeer ervaren spelers van een bepaalde MUD.

Even tussendoor: MUD staat voor multi-user dungeon en was een op tekst gebaseerd online spel. Een MUD had geen grahpics. Dus geen plaatjes. Het was nog geen 2022.

De discussie ging om de vraag: “Wat willen mensen van een MUD?”

Er werden honderden lijstjes geplaatst; over wat spelers leuk vonden, wat ze niet leuk vonden, waarom ze speelden en de veranderingen die ze graag zouden zien om het spel te ‘verbeteren’.

Aan het einde van de discussie, toen er eindelijk geen nieuwe dingen meer werden gezegd, was het de taak van Richard Bartle, als senior beheerder, om het geheel samen te vatten…

Hij zag een patroon ontstaan.

Men vond vaak dezelfde soort dingen leuk. De meningen konden worden verdeeld in vier subgroepen, waarbij iedere groep een eigen algemene voorkeur had.

2. De vier Player Types

Achievers ♦️ Explorers ♠️ Socializers β™₯️ Killers ♣️

De Bartle Player Types kunnen het beste worden weergegeven aan de hand van onderstaande grafiek. Hierop zien we de Achievers, Explorers, Socializers en Killers.

De assen van de grafiek geven aan waar de interessebron ligt.

Achievers willen dingen doen in het spel; actie vanuit hen naar de wereld.Β Explorers vinden het interessant als het spel hen verrast; interactie met de wereld. Socializers zijn zoekende naar interactie met andere spelers. Tot slot zijn Killers geΓ―nteresseerd in actie vanuit hen naar andere spelers.

Bartle Player Types Diagram - Killers Achievers Explorers Socializers

De kwadranten lopen uiteraard wel in elkaar over. Spelers zullen vaak tussen alle vier heen en weer bewegen, afhankelijk van hun stemming of huidige speelstijl.

Toch lijkt het erop dat iedere speler wel een primaire stijl heeft.

Dus: algemene voorkeur, maar met overlap.

Bartle Player Types - Achiever Profile - Questlog

Achievers πŸ†

Waar gaat het om in een game? Het behalen van punten, stijgen in levels, verzamelen van achievements en het compleet krijgen van een set. Alle balkjes gevuld. Alles op 100%. De beste items hebben.

Achievers willen beter en meer hebben. Het gaat om mastery en volledigheid. Dit gaat het exploreren, socializen en vechten te boven. De algemene cijfers zijn het belangrijkste.

Achievers zeggen dingen als:

“I’m busy.”

“Sure, I’ll help you. What do I get?”

“So how do you kill the dragon, then?”

“Only 4.211 points to go!”

πŸ‘‰Β Lees meer over Achievers.

Bartle Player Types - Explorer Profile - Questlog

Explorers 🀠

Waar gaat het om in een game? Alle ins en outs kennen, het onbekende bekend maken, achievements te behalen die anderen niet kunnen vinden, verborgen plekjes ontdekken en foutjes in het systeem vinden.

Explorers genieten ervan om kennis te hebben van het spel die niemand anders heeft. Ze zijn de ultieme insiders en kunnen urenlang ronddwalen op zoek naar het geheime.

Explorers zeggen dingen als:

“Hmm…”

“You mean you don’t know the shortest route from [A] to [B]?”

“I haven’t tried that one, what’s it do?”

“Why is it that if you carry the uranium you get radiation sickness, and if you put it in a bag you still get it, but if you put it in a bag and drop it then wait 20 second and pick it up again, you don’t?”

πŸ‘‰Β Lees meer over Explorers.

Bartle Player Types - Socializer Profile - Questlog

Socializers πŸ’¬

Waar gaat het om in een game? Een connectie maken met andere spelers, gezellig met elkaar praten en af en toe samenwerken om bijvoorbeeld een quest te behalen. Het spel is slechts een achtergrond.

Socializers willen vooral in contact zijn met anderen, zich inleven in mensen, meeleven, grapjes maken, luisteren en helpen waar mogelijk. De interactie met de spelinhoud zelf is minder belangrijk.

Socializers zeggen dingen als:

“Hi!”

“Yeah, well, I’m having trouble with my boyfriend.”

“What happened? I missed it, I was talking.”

“Really? Oh no! Gee, that’s terrible! Are you sure? Awful, just awful!”

πŸ‘‰Β Lees meer over Socializers.

Bartle Player Types - Killer Profile - Questlog

Killers πŸ’€

Waar gaat het om in een game? Domineren. Chaos creΓ«ren. Andere spelers laten huilen. Het gaat niet alleen om winnen… Het gaat om zΓ³ groots te winnen dat anderen volledig vernietigd achterblijven.

Killers willen de (game)wereld zien branden. Ze willen machtig zijn; zo machtig dat anderen geen schijn van kans hebben. Ze zullen doen wat nodig is om zover te komen. Als valsspelen een manier is…

Killers zeggen dingen als:

“Ha!”

“Coward!”

“Die!”

“Die! Die! Die!”

πŸ‘‰Β Lees meer over Killers.

3. Toepassing in Gamification

Geen regels, maar richtlijnen 🚷

Jarenlang was bovenstaand onderzoek de enige van zijn aard.

Het is goed om te onthouden waar het onderzoek uit voortkwam; MUD’s, de voorlopers op MMO’s. De Player Types zijn dus echt gericht op deze specifieke games, niet op gamification.

En gamification is niet hetzelfde als game design.

Toch worden de Bartle Player Types nog vaak gebruikt in het ontwerpen van gamification-systemen, ondanks vele variaties die uit vervolgonderzoeken zijn voortgekomen, waaronder Bartle zelf met 8 nieuwe types.

Het model is simpelweg… simpel en makkelijk te gebruiken. Er is ook zeker overlap tussen games en gamification. Maar het model is niet foolproof.

Dit is de feedback uit de markt, maar ook van Richard Bartle zelf.

In 2012 heeft hij een presentatie gegeven waarin hij dit verder aankaart. Hoe kunnen de types het beste worden gebruikt? En hoe worden ze vaak verkeerd gebruikt? Het is een interessante presentatie. Wellicht leuk om eens te luisteren tijdens het hardlopen of filerijden.

De player types zijn een geheugensteuntje. Je ontwerpt voor mensen.

De belangrijkste waarde van dit model, is de bewustmaking van het feit dat verschillende mensen verschillende dingen leuk vinden.

Vrijwel alle modellen die de afgelopen jaren zijn uitgekomen, zijn in de kern erg vergelijkbaar met de Bartle Player Types. Er zit dus uiteraard een groot stuk waarheid in.

Maar het zijn geen regels; het zijn richtlijnen.

Zoals Bartle zegt: “Geen enkel model is de ultieme oplossing. Zie het als een nuttig startpunt om strategisch na te denken over wat je spelers motiveert.”

Opgevolgd met: “I don’t care what you think, as long as you think.”

Wellicht ook interessant…

Bartle_Player_Types_Misuses

Bartle Player Types: De 7 meest gemaakte fouten

De Bartle Player Types worden in de praktijk weleens verkeerd opgevat en gebruikt. 😳 Waarschijnlijk is het ook helemaal niet bedoeld voor jouw project. πŸ₯Ί Dat wil niet zeggen dat je het model niet zou kunnen gebruiken. πŸ™ƒ

Bartle_Player_Types_Killers

Bartle Player Types: Killers

πŸ’€ Killers dringen zichzelf op aan anderen. Ze zouden kunnen kiezen voor leuk contact en die warme, gezellige, innerlijke gevoelens, maar dat brengt geen voldoening. 😈️ In plaats daarvan vallen ze vaak andere spelers aan, met de bedoeling hun personage te doden. πŸ”ͺ

Bartle_Player_Types_Socializers

Bartle Player Types: Socializers

πŸ’¬ Socializers willen prachtige, kleurrijke, duurzame relaties aangaan met andere spelers. 🌸 Ze staan voor je klaar met een luisterend oor en delen graag hun items, als ze jou op deze manier kunnen helpen. πŸ‘‚ Het spel zelf is slechts achtergrond.

Bartle_Player_Types_Explorers

Bartle Player Types: Explorers

🀠 Explorers zijn kluizen vol kennis over het spel en wat er allemaal mogelijk is. Ze willen alle ins en outs kennen. πŸ”

Bartle_Player_Types_Misuses

Bartle Player Types: De 7 meest gemaakte fouten

De Bartle Player Types worden in de praktijk weleens verkeerd opgevat en gebruikt. 😳 Waarschijnlijk is het ook helemaal niet bedoeld voor jouw project. πŸ₯Ί Dat wil niet zeggen dat je het model niet zou kunnen gebruiken. πŸ™ƒ

Bartle_Player_Types_Killers

Bartle Player Types: Killers

πŸ’€ Killers dringen zichzelf op aan anderen. Ze zouden kunnen kiezen voor leuk contact en die warme, gezellige, innerlijke gevoelens, maar dat brengt geen voldoening. 😈️ In plaats daarvan vallen ze vaak andere spelers aan, met de bedoeling hun personage te doden. πŸ”ͺ

Bartle_Player_Types_Socializers

Bartle Player Types: Socializers

πŸ’¬ Socializers willen prachtige, kleurrijke, duurzame relaties aangaan met andere spelers. 🌸 Ze staan voor je klaar met een luisterend oor en delen graag hun items, als ze jou op deze manier kunnen helpen. πŸ‘‚ Het spel zelf is slechts achtergrond.

Bartle_Player_Types_Explorers

Bartle Player Types: Explorers

🀠 Explorers zijn kluizen vol kennis over het spel en wat er allemaal mogelijk is. Ze willen alle ins en outs kennen. πŸ”

Bartle_Player_Types_Achievers

Bartle Player Types: Achievers

πŸ† Achievers zijn soms echte die-hards. In een game gaat het om voortdurende progressie en mastery. Lijstjes voltooien. βœ